Konferencja naukowa program ramowy i zgłoszenia uczestnictwa biernego

Zapraszamy na konferencję naukową

Film jako narzędzie edukacji antydyskryminacyjnej i edukacji o prawach człowieka,

która obędzie się w ramach krakowskiej edycji Festiwalu WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

 Termin konferencji: 22 października 2015 r.

Miejsce: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Podchorążych 2

 

Termin przyjmowania zgłoszeń: do 10 października 2015 roku.

Kontakt: mstoch@up.krakow.pl // magda.stoch@wp.pl

 

Opłata za udział w konferencji wynosi 100 zł.

Organizatorzy i organizatorki zapewniają poczęstunek oraz zaświadczenia o uczestnictwie w konferencji (również w części warsztatowej).

W trakcie jednodniowych obrad poszukamy odpowiedzi na trzy kluczowe pytania:

W jaki sposób film wykorzystywany jest jako narzędzie edukacji antydyskryminacyjnej i edukacji o prawach człowieka? Jakie osiągnięcia mają w tym obszarze organizacje pozarządowe i instytucje edukacji formalnej (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne)?

Jak kształtować umiejętność analizowania form i treści przekazów medialnych, aby zapobiec szkodliwym skutkom, jakie wywołują stereotypy powielane przez przekaz medialny (w tym marketing i reklamy)?

Z jakich materiałów nauczyciele i nauczycielki mogą korzystać przygotowując się do prowadzenia zajęć z edukacji medialnej?

 

Program konferencji

(aktualny na dzień 21/09/2015 r.)

 

9:00 – 11:00 // Część referatowa 

 Magdalena Stoch, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

          Edukacja antydyskryminacyjna – podstawowe definicje i konteksty

 

 Grzegorz Stefaniak, Stowarzyszenie na Rzecz Kultury i Dialogu 9/12

Praca z filmami Symbole i Niebieskoocy w trakcie kompaktowych warsztatów antydyskryminacyjnych Różnorodność – podaj dalej w szkołach podstawowych

 

 Agnieszka Kozakoszczak, Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej

Historie tworzą ludzi, którzy tworzą historie” – seria filmowa Narracje Migrantów jako narzędzie edukacji o różnorodności społecznej

 

 Patrycja Kowalik, Uniwersytet Śląski

Missisipi w ogniu vs American History X – Hoolywood w nierównej walce z dyskryminacją rasową w USA

 

Paweł Kostrzewa, Dolnośląskie Stowarzyszenie Aktywnej Rehabilitacji „ART”

Zmiany percepcji obrazu chorego psychicznie w filmie w zależności od osobistych doświadczeń

 

Anna Jędryczka-Hamera, Dolnośląskie Stowarzyszenie Aktywnej Rehabilitacji „ART”

Kino filmów terapeutycznych jako metoda przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu chorych psychicznie

 

11:00 – 17:00 // Część warsztatowa

  Warsztat I

Agata Teutsch, Fundacja Autonomia

Krytyczne oglądanie jako forma oporu wobec dyskryminacji

Jak wynika z badań Nielsen Audience Measurement od pierwszego dnia stycznia do końca czerwca 2015 średni czas spędzony przed telewizorem przez statystycznego Polaka lub Polkę wyniósł 4 godziny i 29 minut (wirtualnemedia.pl). Z kolei, według badania Millward Brown Ad Reaction z 2014 roku dziennie przed telewizorem spędzamy średnio 98 minut, 132 minuty przed ekranem laptopa, 90 minut przed ekranem smartfona i 61 minut z tabletem.

I choć najmniej czasu przed telewizorami spędzają dzieci i młodzież (ich średni dzienny czas oglądania programów telewizyjnych wyniósł w I półroczu br. tylko 2 godziny, 33 minuty i 44 sekundy), to właśnie ta grupa korzysta częściej z innych niż telewizor źródeł informacji i rozrywki (i nie tylko). Statystycznie jesteśmy narażone/ni na ok. 5000 komunikatów reklamowych dziennie. Coraz częściej są to reklamy wykorzystujące niekonwencjonalne strategie manipulacji, co sprawia, że nie tylko nie możemy ich uniknąć, ale także bardzo trudno jest się na nie uodpornić. Media wizualne, reklama i marketing to coraz ważniejsze źródła przekazów dotyczących wartości i norm.

W związku z tym w trakcie warsztatu poszukamy odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy możliwe jest takie oglądanie telewizji, reklam, wideoklipów, filmów fabularnych, materiałów video w Internecie, aby przekazy medialne mogły stanowić trampolinę dla aktów oporu wobec rasizmu, seksizmu, homofobii i innych form dyskryminacji?
  2. W jaki sposób budować kompetencje krytycznego oglądania, słuchania i czytania?
  3. W jaki sposób możemy być aktywistami/tkami w walce z dyskryminacją i przemocą, poprzez umiejętne korzystanie z mediów?

 

 

 Warsztat II

Agnieszka Kozakoszczak, Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej

„Historie tworzą ludzi, którzy tworzą historie” – seria filmowa Narracje Migrantów jako narzędzie edukacji o różnorodności społecznej

Podczas warsztatu zaprezentowany zostanie filmy z serii Narracje Migrantów pt. Moje miasto Łomża. Na podstawie filmu omówione zostaną następujące zagadnienia:

  • Rola mediów w kształtowaniu dyskursu dotyczącego migracji oraz w kształtowaniu postaw wobec migrantów i migrantek;
  • Krytyczna analiza przekazów medialnych dotyczących migrantek i migrantów.

Materiały pomocnicze, które zostaną wykorzystane w trakcie zajęć:

  • Materiały pomocnicze dla osób prowadzących działania edukacyjne przy wykorzystaniu filmu z Serii „Narracje Migrantów”, opracowane przez Fundację na rzecz Różnorodności Społecznej;
  • Standardy mówienia i pisania o migrantach i migrantkach w mediach, opracowane przez dziennikarzy i dziennikarki, przedstawicieli i przedstawicielki społeczności migranckich mieszkających w Polsce oraz przez przedstawicielki i przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na rzecz migrantek i migrantów, różnorodności oraz integracji społecznej w Polsce.

 

 Warsztat III

Karolina Szczepaniak, Fundacja Panoptykon

Sensacje XXI wieku – ochrona prywatności w Internecie

„Ochrona prywatności” to nie domyślne ustawienie w aplikacjach, programach, wyszukiwarkach oraz przeglądarkach, z których korzystamy. O ochronę naszej prywatności w Internecie musimy zadbać sami. Jak to zrobić? W czasie warsztatu poznamy podstawowe zasady, które nam w tym pomogą. Przyjrzymy się też popularnym programom, przeglądarkom i poszukamy rozwiązań, dzięki którym korzystanie z nich będzie bezpieczniejsze. Na koniec trenerka, Karolina Szczepaniak, przedstawi materiały edukacyjne adresowane do dzieci i młodzieży, które zostały opracowane przez Fundację Panoptykon.

 

 Warsztat IV

Anna Czerwińska, Centrum Edukacji Obywatelskiej

„Nakręć się!” Młodzież kręci filmy, czyli jako wykorzystać działania twórcze w edukacji antydyskryminacyjnej na przykładzie dobrych praktyk CEO

 

Formularz zgłoszenia

 

………………………………………………………………………………………………………….

Opłaty za udział w konferencji należy dokonać na konto Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Bank Pekao SA oddział w Krakowie:

przelew krajowy: 71 1240 4722 1111 0000 4852 4687

przelew zagraniczny: PL 71 1240 4722 1111 0000 4852 4687, Kod SWIFT: PKOPPLPW

z dopiskiem: DK-54 + imię i nazwisko uczestnika/uczestniczki

W razie rezygnacji z konferencji lub publikacji wpłata  nie podlega zwrotowi

 

Comments are closed.